Down to Earth, juni 2020
Voor Down to Earth, het magazine van Milieudefensie, maakte ik de rubriek ‘De Activist’. Het thema was ‘online activisme’. Door corona mogen grote evenementen niet meer plaatsvinden. Hoe maak je van online actievoeren een succes? Drie activisten vertellen.
Ianthe Minnaert (16) is middelbare scholier. Haar missie: de klimaatcrisis op de kaart zetten. In navolging van Greta Thunberg ‘spijbelt’ ze om daar aandacht voor te vragen.
“Niet alleen corona is een crisis, het klimaat is dat ook.”
Erik Lu (29) is docent biologie. Zijn missie is een rechtvaardige verdeling van grondstoffen en lasten. Hij is beheerder van de Facebookgroep ‘De Nederlandse Klimaatbeweging’. “Wij zijn een emancipatiebeweging en willen inclusief zijn. Een beweging die racistisch of seksistisch is, is gedoemd te mislukken. Wij kunnen ons dat niet veroorloven. Er staat te veel op het spel.”
Femke Sleegers (46) is campagnestrateeg. Haar missie is om aan de stoelpoten te zagen van grote bedrijven. Met een online petitie en een burgerinitiatief probeert ze steun te krijgen voor een ‘Tabakswet’ voor reclame van fossiele producten en bedrijven.
“Reclame maakt dingen normaal, terwijl fossiele brandstof schadelijk is.”
Bekijk het hele magazine op de website van Down to Earth.